Nytt förslag om minskad spelreklam

Vi på Casivo har lovat att hålla er uppdaterade vad gäller regleringen av spel i Sverige och vi vill hålla det vi lovar. Som ni kanske vet tillsatte Regeringen i år en utredning angående ett ökat spelskydd och stärkt reglering. I denna utredning kommer nu ett nya förslag om att ytterligare begränsa marknadsföringen för spelbolagen och på så vis även minska spelreklamen i Sverige.

Måttfullhet i fokus

Det är begreppet om måttfullhet som bland annat står i fokus i utredningen. Då nuvarande regler i spellagen inte begränsar mängden spelreklam kommer nu ett nytt förslag från utredningens sida att man även skall begränsa mängden spelreklam.

Förslaget

Förslaget från utredningen innebär att man skall begränsa spelreklam både i TV, radio, poddar, youtube, i skriven text samt i sociala medier och liknande mellan klockan 06:00  och 21:00 varje dag.  Dessutom föreslår utredningen att överträdelser mot detta förbud skall sanktioneras med en marknadstöringsavgift.

Anledningen till detta förslag är enligt utredningen  att man vill ”begränsa mängden reklam för de mest riskfyllda spelen” samt att hög exponering av spelreklam kan bidra till en normalisering av spelande hos barn och unga.

Detta är bara ett av många förslag till ändringar i nuvarande regelverk och vill du veta mer så kan du läsa mer om det i spelmarknadsutredningen på regeringens hemsida. Till dess lovar vi att hålla er uppdaterade med vad som faktiskt kommer ske. Så håll till godo.