Spel om pengar blir allt vanligare bland unga svenskar

Johan Löfgren
Johan Löfgren /
Spel om pengar blir allt vanligare bland unga svenskar

En ny rapport från Spelinspektionen visar att spelandet bland unga vuxna ökar, både i frekvens och i belopp. Trenden oroar både myndigheter och organisationer som arbetar med spelberoende och frågan är nu hur Sverige ska möta den växande utmaningen.

Unga spelar mer och oftare

Statistiken är tydlig. Enligt en undersökning från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) och kompletterande uppgifter från Spelinspektionen, har andelen unga vuxna (18–25 år) som spelat om pengar online ökat de senaste två åren.

I rapporten ”Spel om pengar och unga 2024” framkommer bland annat:

  • Drygt 17 % av män i åldern 18–25 har spelat online senaste 30 dagarna.
  • Unga kvinnor spelar i lägre utsträckning men när de spelar tenderar det att handla om lotter och bingo snarare än casinospel.
  • Mobilen är den vanligaste plattformen, följt av dator.

En tydlig riskfaktor som lyfts är att unga ofta saknar erfarenhet av ekonomi, impulskontroll och förståelse för spelens struktur, något som kan leda till problemspelande tidigare än i andra åldersgrupper.

Fler söker hjälp

Enligt Stödlinjen.se som erbjuder rådgivning för spelproblem, ökar andelen kontakter från just yngre spelare. 2023 var 26 % av dem som tog kontakt med Stödlinjen under 25 år, jämfört med 19 % fem år tidigare.

Samtidigt tror många experter att mörkertalet är stort, många unga söker inte hjälp förrän konsekvenserna blivit allvarliga, särskilt på grund av skuld, skam eller okunskap.

”Vi ser en ökad normalisering av spel bland unga, särskilt i koppling till influencers, YouTube och esport.”
– Rådgivare på Stödlinjen

Marknadsföring & sociala medier spelar roll

En bidragande orsak till ökningen tros vara hur spel syns i digitala miljöer. Trots att spelreklam för spelbolag regleras hårt i Sverige, exponeras unga ändå för spelinnehåll på plattformar som:

  • Twitch (streams av casinospel och sportbetting)
  • TikTok (”vinster” visas, ofta utan kontext)
  • YouTube (sponsrade inslag från spelrelaterade företag)

Dessutom är vissa casinon fortfarande synliga via olicensierade vägar, till exempel via influencers med utländska samarbeten.

Vad gör myndigheterna?

Spelinspektionen har börjat samarbeta närmare med andra myndigheter som Konsumentverket och Folkhälsomyndigheten för att öka medvetenheten om riskerna, särskilt bland unga.

Insatser inkluderar:

  • Informationskampanjer i skolor
  • Samarbete med influencers för att motverka glorifiering av spel
  • Skärpta krav på hur bonusar och erbjudanden presenteras

Skyddsnätet kan bli bättre

Att unga spelar mer är inte en slump, det är resultatet av en digital miljö där spel är både lättillgängligt och ofta glorifierat. Samtidigt är skyddsnätet långt ifrån vattentätt.

För spelare under 25 år behövs mer än bara Spelpaus, det behövs tidig information, rätt stöd och framför allt bättre gränser kring marknadsföring i sociala medier. Casivo kommer fortsätta följa frågan och uppdatera våra guider om ansvarsfullt spelande löpande. Vi jobbar dessutom också bara med aktörer som har licens och diverse verktyg som hjälpmedel, bland annat insättningsgränser och tidsbegränsningar.

Skrivet av
Johan Löfgren
Johan Löfgren
VD & Ansvarig utgivare

Johan är ansvarig utgivare och VD för företaget bakom Casivo. Med många års erfarenhet inom casinobranschen är han den främsta experten på hur branschen fungerar. Han har dessutom utmärkt koll på lanseringar av nya casinon, casinospel och betalningsmetoder, tack vare sitt frekventa deltagande på mässor och sitt omfattande nätverk inom branschen.

Senast uppdaterad: 5 juni, 2025