Casino reklamen minskar

Johan Löfgren
Johan Löfgren /
Casino reklamen minskar

Spelinspektionen visar att spelbolagen köper allt mindre reklam i Sverige inkluderat betting och casino reklam. En mätning som gjordes visar att köp av reklam i traditionella medier gick ner med 600 miljoner kronor mellan 2021 och 2022. Det motsvarar en nedgång av reklamköp med hela 15%.

Mätningen visar också att 30% av reklamköpen gällde online casino, 28% betting, 26% lotterier och 12% vadhållning på hästar. Bingo reklam står för endast 4% av reklamkostnaderna.

Nedan kan du se en bild tagen från spelinspektionen.se som visar spelbolagens köp av spelreklam i traditionella medier som tv, radio, tryckt press och utomhus reklam mellan 2016-2022. Mest pengar lades på reklam under 2018, vilket är året precis innan Sverige införde en spellicens.

Johan Löfgren
Johan Löfgren
VD & Ansvarig utgivare
Faktakontrollerad av:
David Isaksson

Johan är ansvarig utgivare och VD för företaget bakom Casivo. Med många års erfarenhet inom casinobranschen är han den främsta experten på hur branschen fungerar. Han har dessutom utmärkt koll på lanseringar av nya casinon, casinospel och betalningsmetoder, tack vare sitt frekventa deltagande på mässor och sitt omfattande nätverk inom branschen.